OM DANSEN

Idag märkte min Ragga-lärare att jag inte har franska som modersmål. Jag skulle fråga om något steg jag inte förstod mig på. Sen i drickpausen fick jag berätta att jag var svenska och hej å hå. Blev lite nervös, för han är rätt snygg vår ragga-lärare. Men det gick bra, haha. Nu är jag helt slutkörd och imorgon vankas sovmorgon till klockan tio. Känns skönt som attans! Ska försöka hinna med Zumba imorgon också.

Och till dig Klara, tack för din fina kommentar. De dansklasser jag tar är:
Modern Jazz, för de som dansat i minst två år med en lärare som heter Thierry. Han är smågalen och riktigt duktig. Det är lite så att man inte vill gå dit, ifall han ska välja att peta och klaga på just mig. Men sen efter lektionen är det alltid värt varenda sekund. Han är inte bara skräckinjagande, han är himla snäll också.
Här är det mycket och svår koreografi. Alltid ny koreografi varje gång. Och alltid en lång och petig koreografi. Svårt, men utvecklande.

Modern jazz för nybörjare. En jättemysig och snäll lärare som heter Julie och är gravid. Jag vill att hon ska föda ungen fort och komma tillbaka helst veckan efter (även om det aldrig kommer hända). Hon är lugn och duktig. Här är upplägget på lektionen som så att vi har en halvtimmes uppvärmningskoreografi, därpå teknik i en halvtimme och sedan en koreografi som vi jobbar vidare på varje vecka. Här hänger man med och får träna på grunderna. Här känns det som att man inte är en av de sämsta, om man säger så. De är på fredagagskvällar klockan sju, bökig tid. Men det är ALLTID värt att gå.

Ragga med en manlig lärare som heter Mika. Kursen är för alla nivåer och här får man verkligen röja och svettas. Skitroligt är det. Alltid träningsvärk dagen efter.

Jag har tänkt att jag ska gå på Zumba lite då och då, bara för att få dansa och svettas och köra utan att riktigt behöva ha stenkoll i varje rörelse.

På torsdagskvällar brukar jag alltid vara barnvakt och om jag inte är det slutar jag klockan sex. Och klockan sex är det balettkurs för alla nivåer. Jag hinner aldrig dit, så det är lite synd. Men man kan ju som sagt inte få allt i livet. Men jag är supernöjd att jag kan dansa här överhuvudtaget. Franskan är inget som helst hinder.
På dansskolan fungerar det så att man köper antingen enskilda dans-biljetter, eller ett gäng biljetter i ett köp och så droppar man bara in på de lektioner som man tycker verkar intressanta. Bra system, men ibland kan det vara knökfullt med folk. Så det gäller att ta en bra plats vid spegeln.
Dansskolan är inte alls proper och fancy. Den är lite skitig och de har bara det nödvändigaste- speglar, stora salar och stänger. Det är rätt dyrt med danslektionerna och alla danslärare är ordentligt utbildade. Så det känns som att jag valt en bra skola.

Hoppas allt går superbra för dig också, Klara!

Kommentarer
Postat av: Katarina

I morgon, i morgon vill jag också få börja, skitskitskit.

2011-02-10 @ 22:29:30
Postat av: Klara

Åh va roligt att du dansar så mycket! Det låter ju helt underbart! Din avancerade moderna jazz låter lite som nina balettlektioner i skolan nu - lite ångest inför allt petande, men det ger otroligt mycket. Och va kul att du håller på med ragga, det är ju så himla härligt och det skulle jag också vilja börja på! :) Du verkar verkligen ha det otroligt bra där borta, och jag hoppas att du får det underbart även i fortsättningen! Väldigt modigt av dig att våga flytta till Paris, det är jag imponerad av! Jag trivs jättebra i Karlstad med dansen och allt - att dansa på skoltid varje dag är ofattbart kul och jag vill inte att året ska ta slut! Många kramar till dig där borta <3

2011-02-12 @ 17:37:14
URL: http://followyourownbeat.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0